ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ
Όλοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν την ανάγκη για τακτικά διαλείμματα, τουλάχιστον 10 λεπτά ανά μια διδακτική ώρα, έτσι ώστε ο εγκέφαλος να ξεκουράζεται για να μπορεί να επεξεργασθεί τις νέες πληροφορίες καλύτερα αλλά και να ενισχυθεί η συγκέντρωση ή οποία παρουσιάζει χαμηλά σημεία - "κοιλιές" κατά την καθομιλουμένη - έτσι ώστε να μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα η μνήμα και οι πληροφορίες να μην ξεχαστούν άμεσα.
Οι "κορυφές", τα υψηλά σημείνα κατά την διάρκεια των οποίων έχουμε καλύτερη συγ΄κέντρωηση και όπου θυμόμαστε καλύτερα, συμβαίνουν στην αρχή, στην μέση και λίγο πριν το τέλος του μαθήματος - ίσως με την προσμονή της ολοκλήρωσης του.
Κάνοντας συχνά διαλείμματα αυξάνουμε τις "κορυφές" και άρα έχουμε περισσότερα λεπτά μέσα σε ένα δίωρο όπου η συγκέντρωση των μαθητών είναι σε υψηλό σημείο.
Μην κάνοντας διάλειμμα μειώνεται κατά πολύ ο ωφέλιμος χρόνος συγκέντρωσης.
Ο Αλέξανδρος είναι φοιτητής μου και εργάζεται σε κάποιο συνοικιακό κέντρο ξένων γλωσσών.
Οι μαθητές του είναι 13-14 ετών και ο Αλέξανδρος παρατήρησε ότι το τελευταίο ημίωρο είναι πάντα δύσκολο και βαρύ λόγω κούρασης των μαθητών του. Παρατήρησε ότι τα περισσότερα παιδιά δεν μπορούν ούτε να συγκεντρωθούν, ούτε να συμμετέχουν ενεργά και πολλές φορές, κατά τα λεγόμενά του, "δεν αντέχουν ούτε καν να ακούσουν" οτιδήποτε και αν τους πει.
Αναφέροντας το πρόβλημα στην Ακαδημαική του Διευθύντρια, ο Αλέξανδρος πρότεινε ένα μικρό, τουλάχιστον πεντάλεπτο διαλειμμα έτσι ώστε να μπορέσουν να ξεφύγουν λίγο οι μαθητές, να ξεκουραστεί λίγο το μυαλό τους για να ανακτήσουν την προσοχή και την συμμετοχή τους την δεύτερη ώρα.
Η απάντηση που έλαβε είχε ως εξής:
"Αποκλείεται! Αν θέλεις κάνε τους μια προφορική δραστηριότητα αντί για διάλειμμα, αλλά διάλειμμα αποκλείεται!"
Τι μαθαίνουμε από αυτήν την αντίδραση:
1. Οι προφορικές ασκήσεις δεν είναι μέρος του μαθήματος
2. Η προφορική πρακτική εξάσκηση είναι χρόνος απραξίαςάρα εξισώνεται με διάλειμμα
3. Οι προφορικές δραστηριότητες γενικά δεν είναι και ιδιαίτερα χρήσιμες
Οι απόψεις αυτές που είναι εντελώς αντίθετες με οποιεσδήποτε αρχές παιδαγωγικής, δεν είναι οι μόνες. Ταιριάζουν με ανάλογες απόψεις που έχει εκφράσει η ίδια πηγή κατά τις οποίες ο Αλέξανδρος πρέπει να βάζει περισσότερη εργασία στο σπίτι στους μαθητές έτσι ώστε να συμπεριφέρονται καλύτερα στην τάξη - δηλαδή η κατ'οίκον εργασία είναι ένα είδος τιμωρίας καιπαραδειγματισμού για όποιον δεν κάθεται "ήσυχος".
ΖΗΤΗΜΑ 1ον
Ο Αλέξανδρος πληρώνεται για δύο ώρες μάθημα οι οποίες σύμφωνα με το νόμο δεν είναι δύο 60λεπτά αλλά κανονικά πρέπει να είναι δυο 50-λεπτα
Έτσι, με αυτόν τον ευφυή τρόπο, ο Αλέξανδρος χάνει από τα 10 δίωρα τα οποία διδάσκει ανά εβδομάδα γύρω στις 5 διδακτικές ώρες για τις οποίες ΔΕΝ πληρώνεται.
Ανά μήνα δε χάνει 20 ωρες x 10 ευρώ που παίρνει καθαρά την ώρα, δηλαδή χάνει 200 ευρώ και ανα έτος χάνει 1600 ευρώ - χρήματα με τα οποία θα μπορούσε να πάει διακοπές, να αγοράσει βιβλία ή ότι άλλο θέλει - χρήματα για τα οποία, εν πάσει περιπτώσει εργάζεται αλλά ΔΕΝ πληρώνεται.
Ο ίδιος διστάζει να διαμαρτυρηθεί γιατί φοβάται φυσικά για την δουλειά του.
ΖΗΤΗΜΑ 2ον
Μην νομίζετε ότι ο επιχειρηματίας και η Ακαδημαική του Διευθύντρια δρουν εν πάσει αθωότητι.
Τα προγράμματα πωλούνται ακριβότερα ακριβώς γιατί δεν γίνεται διάλειμμα και στον πελάτη ή γονέα το μαρκετινκ και η πώληση γίνεται με αυτό το σκεπτικό "Πληρώνεις για δυο ώρες αλλά επειδή εμείς δεν κάνουμε διάλειμμα, στην πραγματικότητα αγοράζεις 2.5 ώρες, άρα γι'αυτό τα δίδακτρά μας είναι υψηλότερα" ή, "γι'αυτό εμείς κάνουμε καλύτερη δουλειά από το ΤΑΔΕ ή ΔΕΙΝΑ κέντρο γιατι ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΩΡΕΣ".
Ο Αλέξανδρος αναρωτιέται αν υπάρχει σχετικός νόμος που να ορίζει την διάρκεια της διδακτικής ώρας.
Ναι, υπάρχει νόμος που ορίζει την διδακτική ώρα στα 50 λεπτά και το διάλειμμα στα 10 λεπτά.
Σχόλια