Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

H Φιλοσοφία του "Μοιράζομαι" - Οι δικές μας ευθύνες

Φοβάμαι ότι η φιλοσοφία του 'μοιράζομαι' απουσιάζει από πολλούς εκπαιδευτικούς.


Ετσι λοιπόν σκεπτόμενοι, αντί να παράγουμε πολίτες με κοινωνική συνείδηση, τους περάσαμε το μήνυμα ότι καλό είναι 
  • ότι ξέρεις να το κρατάς για τον εαυτό σου, μήπως σου κλέψουν την ιδέα
  • ότι έχεις, κράτα το για τον εαυτό σου - μη δίνεις τίποτε και σε κανέναν 
  • βγάλε όσα περισσότερα χρήματα μπορείς με τη λιγώτερη δυνατή προσπάθεια
  • μην επιστρέφεις πίσω αξία ανάλογη του χρήματος που εισέπραξες
  • πάρε ότι μπορείς από τους άλλους - εκμεταλλεύσου όποια ιδέα βρεις και παρουσίασέ την ως δική σου
  • μην επιστρέφεις τίποτε στο κοινωνικό σύνολο - μήπως κι αυτό δεν σε εκμεταλλεύεται;
Οι ιστορίες λογοκλοπής, παράνομου πλουτισμού, οικογενειοκρατίας και όλα τα συναφή, γίνονται πιο γνωστές στους κύκλους της ανώτατης παιδείας, αλλά δεν συμβαίνουν μόνον εκεί.

Τις υπόλοιπες, μικρότερες, αν θέλετε, ιστορίες δεν τις μαθαίνουμε από τις εφημερίδες, αλλά συμβαίνουν καθημερινά γύρω μας και αν αναπολήσουμε και θυμηθούμε λιγάκι την μαθητική μας ζωή, πολλά τέτοια παραδείγματα έχουμε να θυμηθούμε.

Η φιλοσοφία της εκπαίδευσης δεν περνάει βέβαια τα μηνύματά της πάντα ανοιχτά και, συνήθως, ποτέ με λέξεις.

Τα μηνύματα προσλαμβάνονται εξωλεκτικά και μέσα από την μη συνειδητή παρατήρηση του μοντέλου συμπεριφοράς του εκπαιδευτικού.

Ενας δάσκαλος που ισχυρίζεται ότι διδάσκει χρησιμοποιώντας την επικοινωνιακή προσέγγιση, αλλά που στην πραγματικότητα αναλώνει τον διδακτικό χρόνο σε επεξηγήσεις-διαλέξεις και εξέταση-αξιολόγηση, διαδίδει αυναίσθητα αλλά σαφέστατα το εντελώς αντίθετο μύνημα.

Η επικοινωνία απαξιώνεται ως μη χρήσιμη και ο καθηγητής ως αυθεντία και πηγή όλης της γνώσης επιβεβαιώνεται μέσα από την εκπαιδευτική δράση. Αργότερα, η μετάθεση της αυθεντίας στους πολιτικούς και τους έχοντες δεν απέχει παρά ένα μικρό μόνο βήμα.

Ακριβώς όπως και ένας υπέρβαρος γονέας που κάνει παρατηρήσεις στο παιδί του όταν καταναλώνει μεγάλες ποσότητες φαγητού,και δεν μπορεί να κατανοήσει γιατί το παιδί του συνεχίζει να είναι παχύσαρκο και λαίμαργο, αυτή η κατηγορία εκπαιδευτικών διαβάζει αυτές τις γραμμές και δεν κατανοεί ότι την αφορούν.

Η μπάλλα, δυστυχώς, χάθηκε για πολλές γενιές Νεοελλήνων.

Και αρκετοί από αυτούς, αυτήν ακριβώς την στιγμή, είναι αυτοί που μας κυβερνούν με την ίδια φιλοσοφία που προσέλαβαν από γενιές ολόκληρες εκπαιδευτικών που τους δίδαξαν με λάθος μοντέλα συμπεριφοράς.













Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας - 1

Γιατί οι Έλληνες καθηγητές Αγγλικής γλώσσας χρησιμοποιούν Companion? Μήπως γιατί υπάρχει μεγάλη παράδοση των λυσαριών και έτοιμων σημειώσεων - τα θυμάμαι δα από το σχολείο. Αν και ποτέ δεν είχα κάποιο τέτοιο βιβλίο, θυμάμαι κάποιες συμμαθήτριές μου να τα χρησιμοποιούν κατά κόρον. Αργότερα, τα είδα να ανορθώνουν το κεφάλι τους και στην επαγγελματική μου ζωή με την μορφή του companion. Δεν ξέρω κι εγώ πόσες φορές έχω αναγκαστεί να απαντήσω στην ίδια ερώτηση που μου απευθύνουν συνάδελφοί μου σε διάφορες ομιλίες και σεμινάρια : "Μα καλά, και πως θα διδάξουμε λεξιλόγιο χωρίς το companion;" Δηλαδή δεν γνωρίζουν ... άλλους τρόπους διδασκαλίας εκτός από τη μετάφραση  για τις επιστημονικές έρευνες που μας λένε ότι λεξιλόγιο δεν μαθαίνεται μέσω μετάφρασης  ότι η μετάφραση είναι ότι χειρότερο για την δομή της οργάνωσης του εγκεφάλου - το να πρέπει να περάσεις απο μια άλλη γλώσσα για να βρεις τη λέξη που χρειάζεσαι επιβραδύνει την αναζήτηση και καμμιά φορά δεν βρίσκεται το απαραίτ

Κρίση ή έλλειψη κρίσης;

Θεοδώρα Παπαναγιώτου Το σημερινό δημοσίευμα είναι γραμμένο από την πρώτη προσκεκλημένη μου ,  Θεοδώρα Παπαπαναγιώτου.  Η Θεοδώρα διδάσκει Γερμανικά και Αγγλικά στη Θεσσαλονίκη από το 1994.  Είναι Απόφοιτος Γερμανικής Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αλλά και κάτοχος CELTA (Cambridge Certificate in English Language Teaching to Adults)  TKT (Teaching Knowledge Test) - πιστοποιήσεων επιμόρφωσης  που δεν είναι χρήσιμες μόνο στη διδασκαλία της Αγγλικής αλλά οποιασδήποτε άλλης ξένης γλώσσας.  Μπορείτε να διαβάσετε το blog της εδώ  και να την ακολουθήσετε στο Twitter: @dorapap72  _____________________________________________________ Κρίση και στην ξενόγλωσση εκπαίδευση; Η συγκεκριμένη ανάρτηση δεν θα είναι ανάλυση της οικονομικής κατάστασης των Ελλήνων και το πώς τα «βγάζουμε» πέρα μετά την ανακοίνωση της οικονομικής κρίσης. Το σκεφτόμουν πολύ καιρό αν θα έπρεπε να γράψω αυτά που έχω στο μυαλό μου και στο τέλος το έκανα στ o δικό μου ιστολόγιο στην αρχή, κα

Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας - 2

Το παρακάτω είναι ένα μάθημα όπως δεν πρέπει να γίνεται: Ο καθηγητής και ο μαθητής συνομιλούν στην Ελληνική γλώσσα Ο καθηγητής ζητάει από τον μαθητή να διαβάσει ένα κείμενο φωναχτά και μετά κάνει ερωτήσεις κατανοήσεως στον μαθητή Μετά ο καθηγητής αναλύει λέξη λέξη και φράση φράση το κείμενο στον μαθητή Το λεξιλόγιο μεταφράζεται στα Ελληνικά και η προφορά σημειώνεται επίσης στα Ελληνικά Μετά κάνουν ορθογραφία Η ορθογραφία είναι λέξεις από το companion που ο καθηγητής τις λέει Ελληνικά και ο μαθητής τις γράφει Αγγλικά Μετά κάνουν γραμματική μέσα από το βιβλίο γραμματικής που έχει και πολλές γραπτές ασκήσεις. Πρώτα διαβάζουν τον κανόνα, ή τον εξηγεί ο καθηγητής, και μετά ο μαθητής κάνει τις ασκήσεις. Μετά κάνουν και ακουστική άσκηση από την κασέττα. Ο καθηγητής παίζει μια, δύο ή τρεις φορές την κασέττα και ο μαθητής απαντάει στις ερωτήσεις. Αν κάνουν και γράψιμο αυτό γίνεται συνήθως εκτός της ώρας του μαθήματος - ο καθηγητής δίνει τις οδηγίες αλλά το κείμενο γράφεται πάντα εκτός