Φοβάμαι ότι η φιλοσοφία του 'μοιράζομαι' απουσιάζει από πολλούς εκπαιδευτικούς.
Ετσι λοιπόν σκεπτόμενοι, αντί να παράγουμε πολίτες με κοινωνική συνείδηση, τους περάσαμε το μήνυμα ότι καλό είναι
Τις υπόλοιπες, μικρότερες, αν θέλετε, ιστορίες δεν τις μαθαίνουμε από τις εφημερίδες, αλλά συμβαίνουν καθημερινά γύρω μας και αν αναπολήσουμε και θυμηθούμε λιγάκι την μαθητική μας ζωή, πολλά τέτοια παραδείγματα έχουμε να θυμηθούμε.
Η φιλοσοφία της εκπαίδευσης δεν περνάει βέβαια τα μηνύματά της πάντα ανοιχτά και, συνήθως, ποτέ με λέξεις.
Τα μηνύματα προσλαμβάνονται εξωλεκτικά και μέσα από την μη συνειδητή παρατήρηση του μοντέλου συμπεριφοράς του εκπαιδευτικού.
Ενας δάσκαλος που ισχυρίζεται ότι διδάσκει χρησιμοποιώντας την επικοινωνιακή προσέγγιση, αλλά που στην πραγματικότητα αναλώνει τον διδακτικό χρόνο σε επεξηγήσεις-διαλέξεις και εξέταση-αξιολόγηση, διαδίδει αυναίσθητα αλλά σαφέστατα το εντελώς αντίθετο μύνημα.
Η επικοινωνία απαξιώνεται ως μη χρήσιμη και ο καθηγητής ως αυθεντία και πηγή όλης της γνώσης επιβεβαιώνεται μέσα από την εκπαιδευτική δράση. Αργότερα, η μετάθεση της αυθεντίας στους πολιτικούς και τους έχοντες δεν απέχει παρά ένα μικρό μόνο βήμα.
Ακριβώς όπως και ένας υπέρβαρος γονέας που κάνει παρατηρήσεις στο παιδί του όταν καταναλώνει μεγάλες ποσότητες φαγητού,και δεν μπορεί να κατανοήσει γιατί το παιδί του συνεχίζει να είναι παχύσαρκο και λαίμαργο, αυτή η κατηγορία εκπαιδευτικών διαβάζει αυτές τις γραμμές και δεν κατανοεί ότι την αφορούν.
Η μπάλλα, δυστυχώς, χάθηκε για πολλές γενιές Νεοελλήνων.
Και αρκετοί από αυτούς, αυτήν ακριβώς την στιγμή, είναι αυτοί που μας κυβερνούν με την ίδια φιλοσοφία που προσέλαβαν από γενιές ολόκληρες εκπαιδευτικών που τους δίδαξαν με λάθος μοντέλα συμπεριφοράς.
Ετσι λοιπόν σκεπτόμενοι, αντί να παράγουμε πολίτες με κοινωνική συνείδηση, τους περάσαμε το μήνυμα ότι καλό είναι
- ότι ξέρεις να το κρατάς για τον εαυτό σου, μήπως σου κλέψουν την ιδέα
- ότι έχεις, κράτα το για τον εαυτό σου - μη δίνεις τίποτε και σε κανέναν
- βγάλε όσα περισσότερα χρήματα μπορείς με τη λιγώτερη δυνατή προσπάθεια
- μην επιστρέφεις πίσω αξία ανάλογη του χρήματος που εισέπραξες
- πάρε ότι μπορείς από τους άλλους - εκμεταλλεύσου όποια ιδέα βρεις και παρουσίασέ την ως δική σου
- μην επιστρέφεις τίποτε στο κοινωνικό σύνολο - μήπως κι αυτό δεν σε εκμεταλλεύεται;
Τις υπόλοιπες, μικρότερες, αν θέλετε, ιστορίες δεν τις μαθαίνουμε από τις εφημερίδες, αλλά συμβαίνουν καθημερινά γύρω μας και αν αναπολήσουμε και θυμηθούμε λιγάκι την μαθητική μας ζωή, πολλά τέτοια παραδείγματα έχουμε να θυμηθούμε.
Η φιλοσοφία της εκπαίδευσης δεν περνάει βέβαια τα μηνύματά της πάντα ανοιχτά και, συνήθως, ποτέ με λέξεις.
Τα μηνύματα προσλαμβάνονται εξωλεκτικά και μέσα από την μη συνειδητή παρατήρηση του μοντέλου συμπεριφοράς του εκπαιδευτικού.
Ενας δάσκαλος που ισχυρίζεται ότι διδάσκει χρησιμοποιώντας την επικοινωνιακή προσέγγιση, αλλά που στην πραγματικότητα αναλώνει τον διδακτικό χρόνο σε επεξηγήσεις-διαλέξεις και εξέταση-αξιολόγηση, διαδίδει αυναίσθητα αλλά σαφέστατα το εντελώς αντίθετο μύνημα.
Η επικοινωνία απαξιώνεται ως μη χρήσιμη και ο καθηγητής ως αυθεντία και πηγή όλης της γνώσης επιβεβαιώνεται μέσα από την εκπαιδευτική δράση. Αργότερα, η μετάθεση της αυθεντίας στους πολιτικούς και τους έχοντες δεν απέχει παρά ένα μικρό μόνο βήμα.
Ακριβώς όπως και ένας υπέρβαρος γονέας που κάνει παρατηρήσεις στο παιδί του όταν καταναλώνει μεγάλες ποσότητες φαγητού,και δεν μπορεί να κατανοήσει γιατί το παιδί του συνεχίζει να είναι παχύσαρκο και λαίμαργο, αυτή η κατηγορία εκπαιδευτικών διαβάζει αυτές τις γραμμές και δεν κατανοεί ότι την αφορούν.
Η μπάλλα, δυστυχώς, χάθηκε για πολλές γενιές Νεοελλήνων.
Και αρκετοί από αυτούς, αυτήν ακριβώς την στιγμή, είναι αυτοί που μας κυβερνούν με την ίδια φιλοσοφία που προσέλαβαν από γενιές ολόκληρες εκπαιδευτικών που τους δίδαξαν με λάθος μοντέλα συμπεριφοράς.
Σχόλια