Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

H Φιλοσοφία του "Μοιράζομαι" - Οι δικές μας ευθύνες

Φοβάμαι ότι η φιλοσοφία του 'μοιράζομαι' απουσιάζει από πολλούς εκπαιδευτικούς.


Ετσι λοιπόν σκεπτόμενοι, αντί να παράγουμε πολίτες με κοινωνική συνείδηση, τους περάσαμε το μήνυμα ότι καλό είναι 
  • ότι ξέρεις να το κρατάς για τον εαυτό σου, μήπως σου κλέψουν την ιδέα
  • ότι έχεις, κράτα το για τον εαυτό σου - μη δίνεις τίποτε και σε κανέναν 
  • βγάλε όσα περισσότερα χρήματα μπορείς με τη λιγώτερη δυνατή προσπάθεια
  • μην επιστρέφεις πίσω αξία ανάλογη του χρήματος που εισέπραξες
  • πάρε ότι μπορείς από τους άλλους - εκμεταλλεύσου όποια ιδέα βρεις και παρουσίασέ την ως δική σου
  • μην επιστρέφεις τίποτε στο κοινωνικό σύνολο - μήπως κι αυτό δεν σε εκμεταλλεύεται;
Οι ιστορίες λογοκλοπής, παράνομου πλουτισμού, οικογενειοκρατίας και όλα τα συναφή, γίνονται πιο γνωστές στους κύκλους της ανώτατης παιδείας, αλλά δεν συμβαίνουν μόνον εκεί.

Τις υπόλοιπες, μικρότερες, αν θέλετε, ιστορίες δεν τις μαθαίνουμε από τις εφημερίδες, αλλά συμβαίνουν καθημερινά γύρω μας και αν αναπολήσουμε και θυμηθούμε λιγάκι την μαθητική μας ζωή, πολλά τέτοια παραδείγματα έχουμε να θυμηθούμε.

Η φιλοσοφία της εκπαίδευσης δεν περνάει βέβαια τα μηνύματά της πάντα ανοιχτά και, συνήθως, ποτέ με λέξεις.

Τα μηνύματα προσλαμβάνονται εξωλεκτικά και μέσα από την μη συνειδητή παρατήρηση του μοντέλου συμπεριφοράς του εκπαιδευτικού.

Ενας δάσκαλος που ισχυρίζεται ότι διδάσκει χρησιμοποιώντας την επικοινωνιακή προσέγγιση, αλλά που στην πραγματικότητα αναλώνει τον διδακτικό χρόνο σε επεξηγήσεις-διαλέξεις και εξέταση-αξιολόγηση, διαδίδει αυναίσθητα αλλά σαφέστατα το εντελώς αντίθετο μύνημα.

Η επικοινωνία απαξιώνεται ως μη χρήσιμη και ο καθηγητής ως αυθεντία και πηγή όλης της γνώσης επιβεβαιώνεται μέσα από την εκπαιδευτική δράση. Αργότερα, η μετάθεση της αυθεντίας στους πολιτικούς και τους έχοντες δεν απέχει παρά ένα μικρό μόνο βήμα.

Ακριβώς όπως και ένας υπέρβαρος γονέας που κάνει παρατηρήσεις στο παιδί του όταν καταναλώνει μεγάλες ποσότητες φαγητού,και δεν μπορεί να κατανοήσει γιατί το παιδί του συνεχίζει να είναι παχύσαρκο και λαίμαργο, αυτή η κατηγορία εκπαιδευτικών διαβάζει αυτές τις γραμμές και δεν κατανοεί ότι την αφορούν.

Η μπάλλα, δυστυχώς, χάθηκε για πολλές γενιές Νεοελλήνων.

Και αρκετοί από αυτούς, αυτήν ακριβώς την στιγμή, είναι αυτοί που μας κυβερνούν με την ίδια φιλοσοφία που προσέλαβαν από γενιές ολόκληρες εκπαιδευτικών που τους δίδαξαν με λάθος μοντέλα συμπεριφοράς.













Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας - 1

Γιατί οι Έλληνες καθηγητές Αγγλικής γλώσσας χρησιμοποιούν Companion? Μήπως γιατί υπάρχει μεγάλη παράδοση των λυσαριών και έτοιμων σημειώσεων - τα θυμάμαι δα από το σχολείο. Αν και ποτέ δεν είχα κάποιο τέτοιο βιβλίο, θυμάμαι κάποιες συμμαθήτριές μου να τα χρησιμοποιούν κατά κόρον. Αργότερα, τα είδα να ανορθώνουν το κεφάλι τους και στην επαγγελματική μου ζωή με την μορφή του companion. Δεν ξέρω κι εγώ πόσες φορές έχω αναγκαστεί να απαντήσω στην ίδια ερώτηση που μου απευθύνουν συνάδελφοί μου σε διάφορες ομιλίες και σεμινάρια : "Μα καλά, και πως θα διδάξουμε λεξιλόγιο χωρίς το companion;" Δηλαδή δεν γνωρίζουν ... άλλους τρόπους διδασκαλίας εκτός από τη μετάφραση  για τις επιστημονικές έρευνες που μας λένε ότι λεξιλόγιο δεν μαθαίνεται μέσω μετάφρασης  ότι η μετάφραση είναι ότι χειρότερο για την δομή της οργάνωσης του εγκεφάλου - το να πρέπει να περάσεις απο μια άλλη γλώσσα για να βρεις τη λέξη που χρειάζεσαι επιβραδύνει την αναζήτηση και καμμιά φορά δεν βρίσκεται το απαραίτ...

Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας - 2

Το παρακάτω είναι ένα μάθημα όπως δεν πρέπει να γίνεται: Ο καθηγητής και ο μαθητής συνομιλούν στην Ελληνική γλώσσα Ο καθηγητής ζητάει από τον μαθητή να διαβάσει ένα κείμενο φωναχτά και μετά κάνει ερωτήσεις κατανοήσεως στον μαθητή Μετά ο καθηγητής αναλύει λέξη λέξη και φράση φράση το κείμενο στον μαθητή Το λεξιλόγιο μεταφράζεται στα Ελληνικά και η προφορά σημειώνεται επίσης στα Ελληνικά Μετά κάνουν ορθογραφία Η ορθογραφία είναι λέξεις από το companion που ο καθηγητής τις λέει Ελληνικά και ο μαθητής τις γράφει Αγγλικά Μετά κάνουν γραμματική μέσα από το βιβλίο γραμματικής που έχει και πολλές γραπτές ασκήσεις. Πρώτα διαβάζουν τον κανόνα, ή τον εξηγεί ο καθηγητής, και μετά ο μαθητής κάνει τις ασκήσεις. Μετά κάνουν και ακουστική άσκηση από την κασέττα. Ο καθηγητής παίζει μια, δύο ή τρεις φορές την κασέττα και ο μαθητής απαντάει στις ερωτήσεις. Αν κάνουν και γράψιμο αυτό γίνεται συνήθως εκτός της ώρας του μαθήματος - ο καθηγητής δίνει τις οδηγίες αλλά το κείμενο γράφεται πάντα εκτός...

Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας - 3

Το δεύτερο άρθρο αυτής της σειράς προκάλεσε διαφόρων ειδών αντιδράσεις. Κάποιοι το βρήκαν εξαιρετικό, άλλοι το βρήκαν καταθλιπτικό γιατί περιγράφει εικόνες από μια πραγματικότητα που ακόμη και σήμερα καλά κρατεί, άλλοι το διάβασαν και αδιαφόρησαν, κάποιοι το βρήκαν εξαιρετικά σκληρό - ελάχιστοι σχολίασαν και όσοι το έκαναν είναι συνάδελφοι. Ετσι λοιπόν, μαλλον αυτό το άρθρο ανγνώστηκε και εκτιμήθηκε μαλλον μονο απο ανθρώπους που στην πραγματικότητα δεν χρειαζόταν να το διαβάσουν για να πειστούν αλλά και οι οποίοι γνωρίζουν πολύ καλά πως να σχεδιάζουν και να διδάσκουν ακολουθώντας τις κατάλληλες μεθόδους και τεχνικές. Πρόσφατα δημοσίευσα ένα άρθρο στο ιστολόγιό μου στην Αγγλική γλώσσα σχετικό με την διδασκαλία των μικρών παιδιών και κάποιες από τις αρχές που υποβόσκουν κάτω από τις πρακτικές μας. Στο άρθρο αυτό παρέθεσα ένα μικρό βίντεο από μια και μόνη δραστηριότητα μέρος ενός μαθήματος σαν παράδειγμα καλής πρακτικής για την διδασκαλία των μικρών παιδιών μέσα από ευχάριστες δρασ...