Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας - 2

Το παρακάτω είναι ένα μάθημα όπως δεν πρέπει να γίνεται:
  1. Ο καθηγητής και ο μαθητής συνομιλούν στην Ελληνική γλώσσα
  2. Ο καθηγητής ζητάει από τον μαθητή να διαβάσει ένα κείμενο φωναχτά και μετά κάνει ερωτήσεις κατανοήσεως στον μαθητή
  3. Μετά ο καθηγητής αναλύει λέξη λέξη και φράση φράση το κείμενο στον μαθητή
  4. Το λεξιλόγιο μεταφράζεται στα Ελληνικά και η προφορά σημειώνεται επίσης στα Ελληνικά
  5. Μετά κάνουν ορθογραφία
  6. Η ορθογραφία είναι λέξεις από το companion που ο καθηγητής τις λέει Ελληνικά και ο μαθητής τις γράφει Αγγλικά
  7. Μετά κάνουν γραμματική μέσα από το βιβλίο γραμματικής που έχει και πολλές γραπτές ασκήσεις. Πρώτα διαβάζουν τον κανόνα, ή τον εξηγεί ο καθηγητής, και μετά ο μαθητής κάνει τις ασκήσεις.
  8. Μετά κάνουν και ακουστική άσκηση από την κασέττα. Ο καθηγητής παίζει μια, δύο ή τρεις φορές την κασέττα και ο μαθητής απαντάει στις ερωτήσεις.
  9. Αν κάνουν και γράψιμο αυτό γίνεται συνήθως εκτός της ώρας του μαθήματος - ο καθηγητής δίνει τις οδηγίες αλλά το κείμενο γράφεται πάντα εκτός ώρας μαθήματος "για να μην χάνουμε χρόνο άδικα"
  10. Μετά κάνουν και μία συζήτηση. Δηλαδή ο καθηγητής ρωτάει τον μαθητή ποια είναι η γνώμη του για το τάδε ή το δείνα θέμα. Ο μαθητής απαντάει συνήθως μονολεκτικά.Μετά λέει ο καθηγητής την δική του γνώμη με όσα περισσότερα λόγια γίνεται. 
Τα παραπάνω βήματα μπορεί να γίνουν και με διαφορετική σειρά.

Σ'αυτό το μοντέλο της μάθησης δεν έχει, στην πραγματικότητα σημασία με ποιά σειρά γίνονται τα παραπάνω.

Αν αναγνωρίζετε τα μαθήματα που κάνετε τώρα ή που κάνατε στο παρελθόν μέσα από αυτήν την περιγραφή, δύο είναι οι πιθανότητες:
  • Ο καθηγητής σας δεν έχει εκπαιδευθεί στις νέες τεχνικές της γλωσσοδιδακτικής και έτσι δεν μπορεί να εφαρμόσει καμμιά ενδιαφέρουσα ή δημιουργική δραστηριότητα. Η μόνη λύση που διαθέτει είναι να προσπαθήσει να θυμηθεί πως έμαθε ο ίδιος στο παρελθόν και να προσπαθήσει να μιμηθεί αυτό το μοντέλο.
  • Ο καθηγητής σας έχει μεν επιμορφωθεί, αλλά βαρυέται να προετοιμαστεί, κάτι που ακούγεται από πολλούς καθηγητές... 
Φροντιστήριο ή Ιδιαίτερα;

Αν το μάθημα που περιέγραψα παραπάνω σας θυμίζει είτε το "φροντιστήριο", συγγνώμη, τώρα πια, Κέντρο Ξένων Γλωσσών, όπου παρακολουθείτε/παρακολουθήσατε μαθήματα, είτε το ιδιαίτερο μάθημα που πληρώνετε τόσο ακριβά, η συμβουλή μου είναι: "Κάντε κάτι άλλο με τον ελέυθερο χρόνο σας".

Επιλογή κέντρου Ξένων Γλωσσών
  • Να ρωτάτε για τα προσόντα του διδακτικού προσωπικού
  • Να ρωτάτε αν έχουν παρακολουθήσει επιμορφωτικά σεμινάρια μετά την αποφοίτησή τους 
  • Να ρωτάτε να σας πουν πως ακριβώς γίνεται ένα τυπικό μάθημα.
Επιλογή καθηγητή/τριας για ατομικά μαθήματα

Ρωτάτε όλα τα παραπάνω

Μην προσλαμβάνετε κάποιον να σας διδάξει με μόνο κριτήριο την τιμή.

 Ένας καθηγητής που χρεώνει 8, 9 ή 10 ευρώ την ώρα, ή ακόμη και λιγώτερα, το κάνει γιατί συνήθως ΔΕΝ τον προσλαμβάνει κανένα σοβαρό κέντρο ξένων γλωσσών για λόγους όπως:
  • Δεν έχει άδεια διδασκαλίας
  • Δεν έχει κανενός είδους μετεκπαίδευση
  • Δεν έχει εμπειρία σε τάξη
  • Δεν έχει πτυχίο αναγνωρισμένο από το ΥΠΕΠΘ
  • Δεν έχει άδεια διδασκαλίας
  • Το επίπεδο του στην ξένη γλώσσα είναι τόσο χαμηλό που ακόμη και σε μικρά παιδιά είναι αδύνατον να χρησιμοποιηθεί
  • Η προσωπικότητα του θεωρήθηκε ότι δεν είναι αρμόζουσα για εκπαιδευτικό
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχουν και νέοι καθηγητές χωρίς διδακτική εμπειρία που είναι εξαιρετικοί στην τάξη. Αυτοί όμως θα έχοουν σίγουρα παρακολουθήσει κάποιο ειδικό σεμινάριο διδακτικής... Όσο και να πιστεύουμε την θεωρία του "ταλέντου", η εκπαίδευση θέλει και ειδικές γνώσεις που και το μεγαλύτερο ταλέντο να έχει κανείς, είναι αδύνατο να τις έχει χωρίς ειδικές σπουδές.

Ειδικά για τα πολύ μικρά παιδιά:
Τα πολύ μικρά παιδιά είναι και η δυσκολότερη ηλικία και η πιο απαιτητική στον τομέα της προετοιμασίας.

Κι όμως, τα περισσότερα φροντιστήρια "πετάνε" τους πιο νέους, άπειρους και, φυσικά, πιο φτηνούς καθηγητές σ'αυτά τα τμήματα...

Ο λόγος είναι καθαρά οικονομικός και ανταγωνιστικός.

Για να επιβιώσει ένα φροντιστήριο ξένων γλωσσών, πρέπει να έχει "μαγιά" - έτσι την αποκαλούν μεταξύ τους - και αυτή η μαγιά είναι τα μικρά παιδάκια στις προκαταρκτικές τάξεις

Για να γραφτούν, πρέπει να μην πάνε κάπου αλλού. Για να μην πάνε κάπου αλλού, τα δίδακτρα πρέπει να είναι τόσο χαμηλά που να δελεάσουν τους γονείς

Ας μην ξενχνάμε ότι πολλά κέντρα προσφέρουν ΔΩΡΕΑΝ την πρώτη χρονιά

Έτσι, δεν συμφέρει ο καλά εκπαιδευμένος καθηγητής γιατί και πιο πολλά θα θέλει και θα ξοδεύει και το σχολείο με απαιτήσεις για κάρτες, παιχνίδια, χρώματα, και διάφορα εποπτικά μέσα τα οποία θα θεωρεί άπαραίτητα για το μάθημά του...

Μήπως είναι καιρός να γίνουμε όλοι πιο επαγγελματίες και να μην έχουμε εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στον κλάδο γιατί ήταν η πιο εύκολη λύση; Τουλάχιστον στο ιδιωτικό τομέα έχουμε την επιλογή!

Συνεχίζεται.....


Σχόλια

Ο χρήστης Eleni P. είπε…
Μαρίζα,

έχεις γράψει μέσα σε ένα καθ'ολα τα άλλα ΤΕΛΕΙΟ κείμενο μεσα στις αιτίες για τα ... φθηνά ιδιαίτερα δις για την άδεια διδασκαλίας.

your... proofreader

Eleni Pis
Ο χρήστης Marisa Constantinides είπε…
Φυσικά να μην ξεχνάμε και την ενοχή των ίδιων των γονέων...

Έχω ακούσει άπειρες φορές για τον τρόπο με τον οποίο υποχρεώνουν κέντρα ξένων γλωσσών και καθηγητές να διδάσκουν με τρόπο εντελώς απαράδεκτο - ΓΙΑΤΙ ΕΤΣΙ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ ΟΤΙ ΕΜΑΘΑΝ ΟΙ ΙΔΙΟΙ!!!!

Τώρα τι έμαθαν και αν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους κανόνες που αποστήθιζαν και τις λίστες μεταφρασμένου λεξιλογίου, αυτό είναι ένα άλλο θέμα!

Συνεχίζω....
Ο χρήστης NORA Touparlaki είπε…
I'm very happy that somebody's got the courage to tell the truth about what's going on in "forntistiria" & "idiaitera". I have to add that we must first educate parents on practices of teaching English, these are the ones who don't have a clue about teaching methods and it's all our fault. I mean, we, as teachers-educators-., must tell them the truth, no matter what the consequences are. I'm speaking on behalf of school owners, who are trying to adopt the right teaching methods and innovative ones(like internet, smatrboards etc) but I simply face narrow-minded parents who want 'the fastest, easiest, cheapest" certificate, having lessons at home by "teachers" who don't eveb have got a degree in theri fiels, sometimes most of them are just holders of a B2 ceritficate! Yes, that's true! And to make matters worse, these called "teachers" prepare the students up tp a level , let's say pre-intermediate. Then...the parents always turn to us to simply GIVE them the certificate!
Διαγραφή
Ο χρήστης Marisa Constantinides είπε…
Γεια σου Νόρα

Σημαντικά αυτά που λές και, λίγο πολύ, γνωστά στον κλάδο μας - δεν είναι καιρός να ενημερώσουμε και τους αποδέκτες αυτών των υπηρεσιών;

Αυτός είναι και ο λόγος που γράφεται αυτό το blog στα Ελληνικά.. Αν θέλεις, γράφε μου κι εσύ Ελληνικά :-)

Στο άλλο μου ιστολόγιο TEFL Matters, η γλώσσα επικοινωνίας είναι η Αγγλική.

Σ'ευχαριστώ για το σχόλιό σου

Μαρίζα
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Σχετικά με αυτό που ανέφερες για τα φροντιστήρια,μπορεί κάποτε όντως να μη σε προσλάμβαναν ακόμα κι αν έιχες τα προσόντα αλλά αυτό δεν ισχύει!Έχω αποφοιτήσει εδώ κι ένα χρόνο και αρκετοί από εμάς δε δουλεύουμε σε φροντιστήριο!Εγώ προσωπικά είχα δώσει αρκετά βιογραφικά και ούτε που τηλεφώνησαν!Οπότε αρκετοί από εμάς στρεφόμαστε στα ιδιαίτερα επειδή πρέπει να βρούμε έναν τρόπο ν σταθούμε στα πόδια μας.Και οι τιμές πλέον είναι χαμηλές λόγω του ανταγωνισμού και της χάλιας κατάστασης που επικρατεί στη χώρα μας και που αδυνατεί να αποκαταστήσει όλους εμάς.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Προσωπικά πιστέυω οτι κάποια βήματα εχει σημασία με ποια σειρά θα ακολουθηθουν. Δλδ δεν γινεται π.χ. πρωτα να κάνεις ορθογραφεία για τις νέες λέξεις για παράδειγμα , και μετά να κάνεις την mμεταφραση αυτών. Το αντίστροφο θα πρεπει να συμβεί
Ο χρήστης dimitra_ch είπε…
Συμφωνώ με σχεδόν με όλα τα σημεία του κειμένου και ειλικρινά μπράβο για το άρθρο σας, λέει πολλές αλήθειες!

Όμως, θα ήθελα να πω την άποψή μου για κάτι. Εκεί που θα διαφωνούσα εγώ είναι.. το θέμα της γραμματικής. Στα 17-18 μου πήγα στη Βρετανία και έκανα σπουδές στις Θετικές Επιστήμες. Έφτασα σε πολύ υψηλό επίπεδο τα Αγγλικά μου σε σημείο που οι καθηγητές μου στο πανεπιστήμιο λέγανε πως δεν καταλάβαιναν ότι τα γραπτά μου είναι ξένου, και όχι Βρετανού. Αυτό το κατάφερα διαβάζοντας, μιλώντας, ακούγοντας και γράφοντας 16 ώρες αγγλικά την ημέρα, σε σημείο που άρχιζα και ξεχνούσα τα Ελληνικά μου. Οπότε μπορείτε να πείτε πως τα έμαθα "εμπειρικά" και όχι μέσα σε τάξη με βιβλία, εξετάσεις, κτλ.

Παρ'όλ'αυτά, ποτέ δεν ήμουν σίγουρη εάν τα λέω σωστά και εάν κάνω σωστή χρήση της γραμματικής! Τα πράγματα ξεκαθάρισαν στο μυαλό μου ΜΟΝΟ όταν αποφάσισα να πάρω ένα προχωρημένου επιπέδου βιβλίο γραμματικής και να το κάνω μόνη μου από την αρχή ως το τέλος.

Θα μου πείτε "για τα Ελληνικά χρειάστηκες βιβλίο γραμματικής"; Όταν πριν αρκετά χρόνια κατήγηρσαν στα ελληνικά σχολεία τη διδασκαλία γραμματικής η όλη αλλαγή είχε άσχημα αποτελέσματα.. και γι'αυτό την επανέφεραν στα σχολεία. Ευτυχώς όταν πήγα εγώ σχολείο την είχαν ήδη επαναφέρει.

Νομίζω πως πρέπει να χρησιμοποιεί κανείς ένα βιβλίο αποκλειστικά για γραμματική. Απλά το θέμα είναι οι μαθητές να μην την παπαγαλίζουν αλλά να τους δίνεται η ευκαιρία να την ε-μπε-δώ-νουν μέσα από εξάσκηση στην παραγωγή και κατανόηση λόγου, και όχι μόνο από 'στεγνές' ασκήσεις σε ένα βιβλίο.
Ο χρήστης Anna Maria είπε…
Congrats for your article!!!!!
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Λέτε ανοησίες που δεν έχουν καμία σχέση με την κρίση που επικρατεί. Οι σοβαροί οργανισμοί και καλά δίνουν πλέον 3,5 ευρώ την ώρα και τα 10 μπορεί να τα πάρει κάποιος με πενταπλά προσόντα από εσάς που καταδικάζετε κόσμο χωρίς να ξέρετε τις συνθήκες του καθενός.
Ο χρήστης Alex Galinos είπε…
Οι "σοβαροί" οργανισμοί είναι απλά αδύνατο να δίνουν 3,5 ευρώ την ώρα, και το λέω αυτό μετά από άπειρες συνεντεύξεις σε συνοικιακά και μη κέντρα ξένων γλωσσών και γενικότερη πληροφόρηση για το εύρος των τιμών πληρωμής των εργαζομένων. Έχω δει/ακούσει για ωρομίσθια από 3,5 έως και 10 ευρώ. Τα προσόντα και τις σπουδές του καθενός από εδώ μέσα δεν νομίζω ότι είσαι σε θέση να τα ξέρεις, όπως και για την συγγραφέα του άρθρου που κουβαλάει χρόνια στον χώρο στην πλάτη της. Το να δέχεται κάποιος να δουλέψει με 3,5 ευρώ την ώρα πέρα από αυτοκαταστροφικό, έχει τεράστιο αντίκτυπο σε όλη την αγορά. Συν το ότι δεν ξέρω τι ανάγκες επιβίωσης ακριβώς καταφέρνεις να ικανοποιήσεις με 3,5 ευρώ την ώρα.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Το κείμενο είναι απαράδεκτο. Φυσικά και θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται και οι νέες τεχνικές διδασκαλίας της γλώσσας στο μάθημα όμως ο χρόνος διδασκαλιας που δίνεται δεν επαρκεί και να εφαρμοστούν. Όσο για τις χαμηλές τιμές στα ιδιαίτερα, φαίνεται πως δεν έχεις καμία επαφή με την οικονομική πραγματικότητα. Αν οι μαθητές είναι των βορείων προαστείων ασφαλώς και τα ιδιαίτερα θα είναι ακριβά. Όμως σε περιοχές με χαμηλό βιοτικό επίπεδο οι γονείς δεν δέχονται ούτε με 5€. Επίσης και στα φροντιστήρια όσα και να είναι τα προσόντα σου δεν προσλαμβάνει κάνεις χωρίς εμπειρία, κάτι που δεν μπορείς να αποκτήσει για αυτόν ακριβώς το λόγο, και φυσικά δεν δέχονται την εμπειρία στα ιδιαίτερα γιατί δεν είναι το ίδιο με μια τάξη 10 ατόμων. Και εννοείται πως και στα φροντιστήρια τα λεφτά είναι ελάχιστα. Για αυτό όσα προσόντα και να έχεις θα κάνεις ιδιαίτερα και με 10 και με 9 και με 5 ευρώ. Και μόνο τον τρόπο που κατακρίνεις στο κείμενο μπορεί να συμπεράνει κάποιος πως "γκρινιάζεις" γιατί ενώ έχεις πολλά προσόντα ΚΑΙ εσύ δεν μπορείς να προσληφθείς από κάποιο φροντιστήριο.
Ο χρήστης Alex Galinos είπε…
Ρε παιδιά τι λέτε; Κατ' αρχήν η γυναίκα που έχει γράψει το άρθρο είναι Teacher Trainer εδώ και χρόνια με δική της επιχείρηση, και κατ' επέκταση το θέμα του ότι γκρινιάζει επειδή δεν την προσλαμβάνουν δεν τίθεται καν. Δεύτερον, είναι στο χέρι του καθενός να μην δεχτεί να σπαταλήσει μια διδακτική ώρα ιδιαιτέρου και να πληρωθεί 5 ευρώ. Είναι μια υπηρεσία που αν δεν μπορείς να την αντέξεις οικονομικά ως γονιός απλά δεν την ζητάς. Οι καθηγητές από την άλλη που δέχονται να πληρώνονται με αυτό το ωρομίσθιο μόνο κακό κάνουν στην αγορά και αυτό είναι αναμφισβήτητο θεωρώ. Οι καινούριες τεχνικές διδασκαλίας αληθεύει ότι παίρνουν παραπάνω χρόνο από την παραδοσιακή "διάλεξη" των περασμένων χρόνων, αλλά εκεί πέρα θέτεις ρεαλιστικούς στόχους και πλαίσια ανά μάθημα και είσαι και ξεκάθαρος με τους εργοδότες σου για τα χρονικά όρια που χρειάζονται για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. Αυτό που λες ότι στα φροντιστήρια δεν προσλαμβάνουν χωρίς εμπειρία είναι εντελώς ανακριβές και έχω άπειρα παραδείγματα γνωστών και φίλων (συμπεριλαμβανομένου και εμου του ιδίου όπου με προσέλαβαν την πρώτη μου φόρα ως καθηγητής σε κέντρο γνωστής αλυσίδας μόνο με καθηγητική εμπειρία ιδιαιτέρων όπου είχα τότε). Φυσικά δεν θα σου δώσουν μεγάλα τμήματα με την μια, μπορεί να μην βρεις με την πρώτη, αλλά δεν νομίζω ότι είναι ακατόρθωτο. Τα λεφτά είναι ελάχιστα σε φροντιστήρια αλλά μετά από ενδελεχή έρευνα σε διάφορα κέντρα μπορώ να σου πω ότι υπάρχουν και φροντιστήρια που δεν δίνουν τα εξευτελιστικά ποσά των 3-5 ευρώ.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Μήπως το άρθρο γράφτηκε για να να τρέξουν όλοι οι υποψήφιοι καθηγητές για training και να εξασφαλιστεί το κύρος και το εισόδημά της ως trainer αλλά και ως επιχειρηματίας? Νομίζω ότι με ένα τέτοιο άρθρο μπορεί κάποιος να χτυπήσει τους ανταγωνιστές του κλάδου και να τραβήξει πελάτες. Μπράβο πάντως τεχνική καταπέλτης!!!!!!!
Ο χρήστης Unknown είπε…
Καλησπέρα θα γραψω κι εγω το κειμενο μου χωρις αρκετα σημεια στιξης αλλωστε δεν είναι αυτό το ζητουμενο στη συζητηση.Εχω διδακτικη εμπειρια σε φροντιστηρια Αγγλικων 8 χρονια και εδώ και 5 χρονια απασχολούμαι με ιδιαιτερα μαθηματα όχι γιατι δεν με προσλαμβανει κανενας όπως ισως βιαστει καποιος συνομιλητης μου να σχολιασει,αλλα γιατι είμαι μια μαμα που αποφασισε να περναει περισσοτερο χρονο με το 2χρονο και το 6χρονο παιδι της.Εχω απορριψει προτασεις για επιπλέον μαθηματα αρα κ επιπλέον χρηματα γι αυτόν το λογο.Επισης ναι εχω και παιδια με 5 ευρω την ωρα, δεν μπορω να κατηγορησω τον γονιο που θελει το ιδιαιτερο αλλα σε χαμηλη τιμη επειδή στο σπιτι εργαζεται μονο ο μπαμπας αφου η μαμα δεν εχει που να αφησει τα παιδια για να βγει στην αγορα εργασιας!Κι εγω θα ηθελα να τα χρεωνω όλα 13 η 15 ευρω την ωρα αλλα να που εριξα την τιμη.Καλυτερα να μη σχολιαζουμε διοτι δεν εχουμε πληρη επιγνωση της ζωης κάθε οικογενειας!Και θα ψαξω ξανα για φροντιστηριο σε αρκετα χρονια και θα φανει από τη δουλεια μου εκει αν αξιζω να με κρατησουν.Το μονο που με σταναχωρει είναι ότι οι γονεις επιλεγουν καθηγητες που δεν εχουν μπει ΠΟΤΕ μεσα σε ταξη και βρισκουν πληροφοριες πως να διδαξουν μεσα από ιστοσελίδες,δεν σας ενοχλεί αυτό?

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας - 1

Γιατί οι Έλληνες καθηγητές Αγγλικής γλώσσας χρησιμοποιούν Companion? Μήπως γιατί υπάρχει μεγάλη παράδοση των λυσαριών και έτοιμων σημειώσεων - τα θυμάμαι δα από το σχολείο. Αν και ποτέ δεν είχα κάποιο τέτοιο βιβλίο, θυμάμαι κάποιες συμμαθήτριές μου να τα χρησιμοποιούν κατά κόρον. Αργότερα, τα είδα να ανορθώνουν το κεφάλι τους και στην επαγγελματική μου ζωή με την μορφή του companion. Δεν ξέρω κι εγώ πόσες φορές έχω αναγκαστεί να απαντήσω στην ίδια ερώτηση που μου απευθύνουν συνάδελφοί μου σε διάφορες ομιλίες και σεμινάρια : "Μα καλά, και πως θα διδάξουμε λεξιλόγιο χωρίς το companion;" Δηλαδή δεν γνωρίζουν ... άλλους τρόπους διδασκαλίας εκτός από τη μετάφραση  για τις επιστημονικές έρευνες που μας λένε ότι λεξιλόγιο δεν μαθαίνεται μέσω μετάφρασης  ότι η μετάφραση είναι ότι χειρότερο για την δομή της οργάνωσης του εγκεφάλου - το να πρέπει να περάσεις απο μια άλλη γλώσσα για να βρεις τη λέξη που χρειάζεσαι επιβραδύνει την αναζήτηση και καμμιά φορά δεν βρίσκεται το απαραίτ

Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας - 3

Το δεύτερο άρθρο αυτής της σειράς προκάλεσε διαφόρων ειδών αντιδράσεις. Κάποιοι το βρήκαν εξαιρετικό, άλλοι το βρήκαν καταθλιπτικό γιατί περιγράφει εικόνες από μια πραγματικότητα που ακόμη και σήμερα καλά κρατεί, άλλοι το διάβασαν και αδιαφόρησαν, κάποιοι το βρήκαν εξαιρετικά σκληρό - ελάχιστοι σχολίασαν και όσοι το έκαναν είναι συνάδελφοι. Ετσι λοιπόν, μαλλον αυτό το άρθρο ανγνώστηκε και εκτιμήθηκε μαλλον μονο απο ανθρώπους που στην πραγματικότητα δεν χρειαζόταν να το διαβάσουν για να πειστούν αλλά και οι οποίοι γνωρίζουν πολύ καλά πως να σχεδιάζουν και να διδάσκουν ακολουθώντας τις κατάλληλες μεθόδους και τεχνικές. Πρόσφατα δημοσίευσα ένα άρθρο στο ιστολόγιό μου στην Αγγλική γλώσσα σχετικό με την διδασκαλία των μικρών παιδιών και κάποιες από τις αρχές που υποβόσκουν κάτω από τις πρακτικές μας. Στο άρθρο αυτό παρέθεσα ένα μικρό βίντεο από μια και μόνη δραστηριότητα μέρος ενός μαθήματος σαν παράδειγμα καλής πρακτικής για την διδασκαλία των μικρών παιδιών μέσα από ευχάριστες δρασ