Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

H Μετριότητα στην Επιμόρφωση Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας από το Πανεπιστήμιο της Αθήνας

Την Πέμπτη που μας πέρασε, ο Υπουργός Παιδείας ΗΠΑ, Αρν Ντάνκαν, σε μια ομιλία του στο Κολλέγιο Καθηγητών στο Πανεπιστήμιο της Κολούμπια (Teachers College, University of Columbia) εξαπέλυσε δριμύτατη κριτική προς όλα τα κολλέγια που προετοιμάζουν εκπαιδευτικούς στις Ηνωμένες Πολιτείες, κατηγορώντας τα ότι κάνουν "πολύ μέτρια δουλειά" (1).

Ο Υπουργός αναφερόταν ιδιαίτερα στην προετοιμασία των εκπαιδευτικών για τις απαιτήσεις του 21 αιώνα και την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση.

Αναρωτιέμαι πότε θα ακούσουμε κι εμείς κάτι παρόμοιο από την νέα μας Υπουργό Παιδείας, κα. Άννα Διαμαντοπούλου. Όλα δηλαδή "βαίνουν καλώς" στον τομέα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών;

Εκπαίδευση καθηγητών Ξένων Γλωσσών 

Θα μιλήσω λίγο για τον τομέα που γνωρίζω καλύτερα, το τμήμα της Αγγλικής Φιλολογίας στον Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας.

Δεν υπάρχει κανένας απόφοιτος από όσους εγώ γνωρίζω και κατόπιν επιμορφώνω (επί πληρωμή βεβαίως, γιατί το δικό μου κέντρο ανήκει στον τομέα της ιδιωτικής εκπαίδευσης) που να ήταν ικανοποιημένος είτε από την ποιότητα των σπουδών του, είτε από τον τρόπο που επιμορφώθηκε για να μπορεί να διδάξει την ξένη γλώσσα σαν καλά επιμορφωμένος εκπαιδευτικός.

Το μάθημα της Ειδικής Διδακτικής δε, το οποίο πρέπει να παρακολουθήσουν οι φοιτητές και φοιτήτριες κατά το τέταρτο έτος, διδάσκεται με τον εξής ευφυή τρόπο:

Το Πανεπιστήμιο έρχεται σε επαφή με διάφορους ιδιωτικούς φορείς - Ελληνοαμερικανική Ένωση, Βρεταννικό Συμβούλιο, αλλά και μέ κέντρα όπως το δικό μου (CELT Athens) και τα προσκαλεί να διδάξουν τα εργαστήρια των τεταρτοετών φοιτητών και φοιτητριών.  Με απαιτητικό δε και μάλλον αναιδή τρόπο, στέλνουν επιστολές/μηνύματα όπου μας ζητάνε όχι μόνο να γράψουμε και να διδάξουμε τα σεμινάρια αλλά και να βάλουμε εμείς εργασίες και να βαθμολογήσουμε επίσης τους φοιτητές και φοιτήτριες! (2)


Φυσικά, τα διεθνικά κέντρα που εκπροσωπούν τις κυβερνήσεις των χωρών τους, το εμπόριο ξενόγλωσσης παιδείας και όλα τα συμπαραμαρτούμενα με αυτό, έχουν έναν εξαιρετικά καλό λόγο να είναι εκεί πάντα πρώτοι (αν και όχι πάντα καλύτεροι) σε ότι έχει σχέση με καθηγητές της γλώσσας της χώρας τους. ΄Αλλωστε γι'αυτούς ο καθηγητής της ξένης γλώσσας είναι ο καλύτερος πρεσβευτής καλής θέλησης για τη χώρα τους. Όσο για τους τοπικούς οργανισμούς σαν τον δικό μου, η λογική είναι ότι και καλά η αίγλη που μας προσδίδει μια συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Αθήνας, τέλος πάντων, μας δικαιώνει κλπ κλπ.


Με τι ασχολούνται λοιπόν οι λέκτορες και λεκτόρισες του Πανεπιστημίου αφού δεν διδάσκουν; Μα θέλει και πολύ να το βρει κανείς; Τόσες επιτροπές, τόσες έξτρα αμοιβές, τόσα Ευρωπαικά προγράμματα, που να βρεθεί χρόνος για να διδάξουν αυτό που θα έπρεπε;


Το αποτέλεσμα; 
Κάθε φορά που γίνονται οι εξετάσεις ΑΣΕΠ, ορδές αποφοίτων καθηγητών διαβάζουν τα προηγούμενα θέματα εξετάσεων και αντιλαμβάνονται ότι η Πανεπιστημιακή τους σχολή:
  • δεν τους προετοίμασε γλωσσικά - οι χαμηλές βαθμολογίες στο γνωστικό αντικείμενο ακόμη και από σπουδαστές που παρακολούθησαν ειδική διδακτική σε άλλους φορείς εκτός πανεπιστημίου είναι ο κανόνας
  • δεν τους προετοίμασε εκπαιδευτικά - το περιεχόμενο της παιδαγωγικής εξέτασης δεν τους είναι οικείο
  • δεν τους προετοίμασε μεθοδολογικά - το περιεχόμενο των εξετάσεων της ειδικής διδακτικής είναι αδύνατο να απαντηθεί σωστά από οποιονδήποτε απόφοιτο όσο πλήρης και να ήταν η παρακολούθησή του
Κατά τα άλλα, το Πανεπιστήμιο ισχυρίζεται ότι προετοιμάζει τους αποφοίτους του τέλεια και ότι οι εξετάσεις του ΑΣΕΠ δεν θα έπρεπε να υπάρχουν για τους καθηγητές της Αγγλικής Φιλολογίας.


Όλα λοιπόν πάνε καλά στη χώρα των καρεκλοκενταύρων και στα πάντα είναι χωμένη η ίδια παρέα ανθρώπων, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ολόκληρες οικογένειες (μήπως είναι το μόνο που οικογενειοκρατείται;) και περνάνε όλοι καλά.


Στην Ελλάδα πρέπει να φύγεις για να καταλάβουν οι Έλληνες ποιός ήσουνα. Αλλά τότε είναι πιά πολύ αργά.




(1) Are Teacher Colleges Turning out Mediocrity? from ΤΙΜΕ CNN


(2) Δυστυχώς, δέχθηκα και δίδαξα μια φορά ένα απο αυτά τα εργαστήρια - και ουδείς με επλήρωσε κάτι γι'αυτά, αλλά το τι δόξα πήρα δεν περιγράφεται....) αλλά αρνήθηκα να βαθμολογήσω.


Οταν την δεύτερη φορά μου ζητήθηκε το ίδιο πράγμα, διευκρίνισα ότι δεν δέχομαι να το κάνω χωρίς πληρωμή και όταν κάποια στιγμή το αντιλήφθηκαν και το αναμετάδωσαν μεταξύ τους οι καθηγήτριες, κες Σοφία Παπαευθυμίου-Λύτρα, Μαρία Δρόσου και Βασιλική Δενδρινού, ενώ εγώ είχα γράψει το σεμινάριο και περίμενα τους 20 φοιτητές, ουδέ εις ή μία ενεφανίσθη και κατόπιν τηλεφωνήματος έμαθα ότι βρήκαν τον χρόνο να ενημερώσουν όλους μα όλους τους φοιτητές ότι το σεμινάριο ακυρώνεται για άγνωστους λόγους, αλλά εμένα καμμιά απο αυτές τις κυρίες δεν βρήκε τον χρόνο να με ενημερώσει τηλεφωνικά να μην το γράψω, να μην χάσω τον χρόνο μου στην προετοιμασία, να μην αφήσω άλλες ευκαιρίες για σεμινάρια κλπ. Μετά από κάμποσες ημέρες μου έστειλε η κα Λύτρα και μια μάλλον αναιδή επιστολή, λέγοντάς μου ότι "δεν θα με ξαναενοχλήσουν". Αν είμαι ακόμη θυμωμένη μαζί τους; Αυτό πρέπει να είναι προφανές. 






Σχόλια

Ο χρήστης Ανσα είπε…
Πολύ ενδιαφέρον όλο αυτό, Μαρίζα! Ήξερα ότι κάποια Κέντρα Εκπαίδευσης καθηγητών κάνουν τέτοια σεμινάρια/εργαστήρια για το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά δεν ήξερα λεπτομέρειες.
Όσο για οικογενειοκρατείες και κυκλώματα ημετέρων... δεν με εκπλήσσουν πια! Είναι παντού και σε όλους τους χώρους! Το αποδεικνύει άλλωστε και η περιρρέουσα μετριότητα σε όλους τους τομείς!
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
TO ΜΕΤΕΩΡΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ....

Και μετα τη Μ.Βρεταννια τι?Η μεταβαση απο τη Μ.Βρεταννια στην Ελλαδα αποτελει την πιο οδυνηρη εμπειρεια για μια μεγαλη ομαδα ανθρωπων που πραγματοποιησαν σπουδεσ στη Μ.Βρεταννια.Εχω υπαρξει φοιτητης ΔΙΚΑΤΣΑ στο ΠΑνεπιστημιο ΑΘηνων στο τμημα Αγγλικης Φιλολογιας 2006-2007.Η πρωτη συναντηση εχθρικη και απομακρη απο ολουσ τουσ φορεις. Θα μπορουσα να ειπωθουν πολλα για την ανυπαρξια ερευνας, οργανωσης και διδασκαλιας αλλα λιγο πολυ ολα αυτα ειναι γνωστα.Συναντησα ανημπορους φοιτητες ακομα πιο ανημπορους καθηγητες με δημοσιουπαλληλικη νοοτροπια ρομαντικοφανων προδιαγραφων.Εχοντας πτυχιο κ μεταπτυχιακο στιν αγγλικη κ αμερικανικη λογοτεχνια θεςρουσα οτι θα αποκτησω γνςσεις μεθοδολογιας κ διδακτικης.Εκανα 4 μαθηματα θεωρητικης κ εφαρμοσμενης γλωσσολογιας 5 λογοτεχνιας, 1 Μεταφραση κ 2 ελληνικα. Ολα αυτα χωρισ καποια συνοχη και οργανωση ωστε να οδηγουν καπου. Επειδη στη Μ.Βρεταννια ειχα επιλεξει εναν αμιγως λογοτεχνικο syllabus γνωριζα οτι οι αποκτιθεντες γνωσεις ειδικης διδακτικης ηταν ελαχιστες για τις απαιτησεις του ΑΣΕΠ. Τελειωντας το CELTA sto CELT ATHENS παρακολουθησα το DELTA και αυτο ειχε ως αποτελεσμα να εχω 86 στην ειδικη διδακτικη του ΑΣΕΠ 2008.

ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΠΑΤΣΟΣ
Delta Candidate at CELT athens
Ο χρήστης Μαριζα Κωνσταντινιδη είπε…
Σας ευχαριστώ και τους δύο για τα σχόλια, και σένα Ντέννις γιατί δεν είναι και τόσο απλό να είσαι υποψήφιος για τον ΑΣΕΠ και να τον σχολιάζεις.

Ήθελα να συμπληρώσω ένα δυο ακόμη σχόλια γι'αυτό το θέμα:

1/ Οι βαθμολογητές δεν έχουν συγκεκριμένα κριτήρια και δεν νομίζω ότι υπάρχει καποιος από την ομάδα του Παιδαγωγικου Ινστιτουτου που να έχει χρησιμοποιήσει κριτήρια σε τέτοιες ή ανάλοξες εξετάσειες. Το γνωρίζω γιατι με προσκάλεσαν να βαθμολογήσω αλλά καθώς κριτήρια/οδηγίες δεν υπήρχαν, δεν πηγα.

2/ Στην ομάδα που προετοίμαζα για τον ΑΣΕΠ, μια από τις φοιτήτριες και υποψήφια για τις εξετάσεις προσκληθηκε να διορθώνει κιολας. Φυσικά δεν δέχθηκε. Εχω την επιστολή της - σημερα είναι διορισμένη.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Μάλλον δεν πρέπει να διαβάζω blogs...
Πελάγωσα λίγο (πολύ!). Τώρα μπαίνω στο τρίτο έτος στο τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αθήνας και ενισχύεται η γνώμη μου ότι αυτά που μαθαίνουμε στην σχολή δεν έχουν ούτε κάποιο συγκεκριμένο σκοπό όυτε κάποιο 'οφελος για την μετέπειτα πορεία των περισσοτέρων απο μας ως εκπαιδευτικοί. Δεν ήξερα οτι την πρακτική την επιβλέπουν και την βαθμολογούν κάποιοι άλλοι εκτός των καθηγητών μας και των δασκάλων στα σχολεία που γίνεται... εκτός κι αν κατάλαβα λάθος...είναι και η ώρα...

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας - 1

Γιατί οι Έλληνες καθηγητές Αγγλικής γλώσσας χρησιμοποιούν Companion? Μήπως γιατί υπάρχει μεγάλη παράδοση των λυσαριών και έτοιμων σημειώσεων - τα θυμάμαι δα από το σχολείο. Αν και ποτέ δεν είχα κάποιο τέτοιο βιβλίο, θυμάμαι κάποιες συμμαθήτριές μου να τα χρησιμοποιούν κατά κόρον. Αργότερα, τα είδα να ανορθώνουν το κεφάλι τους και στην επαγγελματική μου ζωή με την μορφή του companion. Δεν ξέρω κι εγώ πόσες φορές έχω αναγκαστεί να απαντήσω στην ίδια ερώτηση που μου απευθύνουν συνάδελφοί μου σε διάφορες ομιλίες και σεμινάρια : "Μα καλά, και πως θα διδάξουμε λεξιλόγιο χωρίς το companion;" Δηλαδή δεν γνωρίζουν ... άλλους τρόπους διδασκαλίας εκτός από τη μετάφραση  για τις επιστημονικές έρευνες που μας λένε ότι λεξιλόγιο δεν μαθαίνεται μέσω μετάφρασης  ότι η μετάφραση είναι ότι χειρότερο για την δομή της οργάνωσης του εγκεφάλου - το να πρέπει να περάσεις απο μια άλλη γλώσσα για να βρεις τη λέξη που χρειάζεσαι επιβραδύνει την αναζήτηση και καμμιά φορά δεν βρίσκεται το απαραίτ...

Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας - 2

Το παρακάτω είναι ένα μάθημα όπως δεν πρέπει να γίνεται: Ο καθηγητής και ο μαθητής συνομιλούν στην Ελληνική γλώσσα Ο καθηγητής ζητάει από τον μαθητή να διαβάσει ένα κείμενο φωναχτά και μετά κάνει ερωτήσεις κατανοήσεως στον μαθητή Μετά ο καθηγητής αναλύει λέξη λέξη και φράση φράση το κείμενο στον μαθητή Το λεξιλόγιο μεταφράζεται στα Ελληνικά και η προφορά σημειώνεται επίσης στα Ελληνικά Μετά κάνουν ορθογραφία Η ορθογραφία είναι λέξεις από το companion που ο καθηγητής τις λέει Ελληνικά και ο μαθητής τις γράφει Αγγλικά Μετά κάνουν γραμματική μέσα από το βιβλίο γραμματικής που έχει και πολλές γραπτές ασκήσεις. Πρώτα διαβάζουν τον κανόνα, ή τον εξηγεί ο καθηγητής, και μετά ο μαθητής κάνει τις ασκήσεις. Μετά κάνουν και ακουστική άσκηση από την κασέττα. Ο καθηγητής παίζει μια, δύο ή τρεις φορές την κασέττα και ο μαθητής απαντάει στις ερωτήσεις. Αν κάνουν και γράψιμο αυτό γίνεται συνήθως εκτός της ώρας του μαθήματος - ο καθηγητής δίνει τις οδηγίες αλλά το κείμενο γράφεται πάντα εκτός...

Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας - 3

Το δεύτερο άρθρο αυτής της σειράς προκάλεσε διαφόρων ειδών αντιδράσεις. Κάποιοι το βρήκαν εξαιρετικό, άλλοι το βρήκαν καταθλιπτικό γιατί περιγράφει εικόνες από μια πραγματικότητα που ακόμη και σήμερα καλά κρατεί, άλλοι το διάβασαν και αδιαφόρησαν, κάποιοι το βρήκαν εξαιρετικά σκληρό - ελάχιστοι σχολίασαν και όσοι το έκαναν είναι συνάδελφοι. Ετσι λοιπόν, μαλλον αυτό το άρθρο ανγνώστηκε και εκτιμήθηκε μαλλον μονο απο ανθρώπους που στην πραγματικότητα δεν χρειαζόταν να το διαβάσουν για να πειστούν αλλά και οι οποίοι γνωρίζουν πολύ καλά πως να σχεδιάζουν και να διδάσκουν ακολουθώντας τις κατάλληλες μεθόδους και τεχνικές. Πρόσφατα δημοσίευσα ένα άρθρο στο ιστολόγιό μου στην Αγγλική γλώσσα σχετικό με την διδασκαλία των μικρών παιδιών και κάποιες από τις αρχές που υποβόσκουν κάτω από τις πρακτικές μας. Στο άρθρο αυτό παρέθεσα ένα μικρό βίντεο από μια και μόνη δραστηριότητα μέρος ενός μαθήματος σαν παράδειγμα καλής πρακτικής για την διδασκαλία των μικρών παιδιών μέσα από ευχάριστες δρασ...